phineaspop.blogg.se

Ignorance is bliss.

En vänskap kan spricka så lätt

Publicerad 2013-09-20 11:53:57 i Allmänt,

Idag vaknade jag rätt tidigt, för jag skulle säga hejdå till mina kompisar som kom förbi igår och sov över.
Det var najs att se dom igen, två av mina absolut bästa kompisar, som även fast vi bor i olika delar av Sverige (och världen ibland) så är det alltid lika najs och oproblematiskt när vi ses :)
De gjorde te åt mig och jag tog en cigg och vinkade hejdå till dom, för att sedan krypa  ner i sängen igen.
 
Planen var att somna om, men fick ett sms som gjorde mig lite upprörd så det gick inte så bra.
Lång historia halvkort så har(/hade) jag en vän som vi kan kalla för Frida. Jag lärde känna henne genom att en gemensam kompis till mig och min sambo (vi kan kalla han för Måns), var tillsammans med henne. Tidigare i somras så gjorde de slut med varandra, och eftersom jag nu även blivit bra kompis med Frida så fortsatte jag att vara kompis med både henne och Måns. Båda tycker att de inte gjort något fel och att det är den andra som har gjort något, de kommer alltså inte alls överrens och har inte direkt vart vänner efter de gjorde slut. Men jag har förklarat för båda att jag är bådas vän, och båda har sagt att de är ok med det.
Men nu var det så att eftersom min sambo ska åka bort i över en månads tid så ville han bjuda över lite folk att hänga med. Självklart bjuder vi då in Måns, och det gänget som vi och Måns brukar umgås i. Då bjuder vi inte in Frida och hennes nya kille (som Måns inte gillar, för de blev tillsammans väldigt kort tid efter det tog slut mellan han å Frida) eftersom vi antog att Frida ändå inte skulle vilja komma om Måns var där.
 
Sen får Frida iaf reda på den här festen, och blir sur över att jag inte bjudit henne. Hon tyckte att jag skulle bjudit henne och låtit henne välja själv om hon inte ville komma. Jag svarar ärligt att anledningen var att vi redan bjudit Måns (vilket var vår vän från början, och min sambo är skitbra vän med Måns och hans gäng) och att jag då antog att hon inte skulle vilja komma. Till svar får jag ett "fatta att han har vart idioten mot mig och så straffas jag". Jag ber om ursäkt då, för att jag inte bjöd in henne utan tänkte att vi kunde umgås en annan dag (det är ju ändå mig hon är kompis med och inte min sambo, även om vi umgåtts allihopa ibland och nu var det ju hans fest).
Så jag ber om ursäkt för att jag inte bjöd henne, ger henne anledningen varför och säger att hon får ju självklart komma om hon vill.
 
Men tydigen hade hon bestämt sig för att inte vara min vän längre. Utan började istället svara massa påhopp mot mig. Att jag uttnyttjar henne, bara är vän med henne när det passar osv.
Jag har inte haft några som helst pengar på hela sommaren, utan har fått leva på min sambo och hans kassa lön han fått genom att vara timanställd. Det har inte vart mycket pengar över när hyran och mat är betalt helt enkelt. Men i våras hade jag däremot mycket pengar, och inte Frida. Då bjöd jag henne på alkohol och cigg, no worries liksom. Och nu under sommaren har hon bjudit mig, och jag har sagt att jag inte kan ta emot mer när hon velat ge mig cigg och så nu. Varav hon svarat att det är lugnt, hon bjuder och att jag bjöd ju i våras.
Nu började hon istället skriva i sms att jag utnyttjar henne, att hon bjuder mig och ställer upp och jag inte gör det.
 
Det gör mig så jävla ledsen helt enkelt. Jag hatar det här med pengar, och det här med att bjuda. Jag vill inte bli bjuden för mycket om jag vet att jag inte kan bjuda tillbaka på ett tag. Just på grund av en sådan här situation.
Jag har inte gjort något fel, ändå så får jag skit för det. Hade hon inte velat bjuda mig så hade hon ju bara kunnat skita i det, det har vart hennes val. Då kan hon ju inte ta ut det på mig nu liksom. Men det är det hon gör.
Jag var den stora människan i det här och bad om ursäkt för det jag gjorde fel ett flertal gånger även fast hon kom med påhopp. Jag skrev då även att jag inte accepterade sådana påhopp, men bad ändå om ursäkt för det jag gjort fel. Men hon bad inte om ursäkt för något, utan fortsatte skriva massa påhopp..
 
Så nu antar jag att jag inte är kompis med Frida längre. Eller jag vill iaf inte vara det längre.
För jag tänker inte ta emot massa påhopp, när jag inte ens gjort något fel.
 
Jag är ganska bestämd i det, men samtidigt så blir jag ledsen. Fast denna gång har jag ingen ångest, för jag vet att jag inte har något att ha ångest för (det brukar ju dock inte alltid vra så enkelt :P). Istället ser jag fram emot de bra kompisar som kommer förbi ikväll och umgås med mig och min sambo, som äkta vänner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela